30 december 2012

Rosor av kaffefilter med Tut

Jag deltar i Scrap-Perras tävling med en bukett rosor. (eller ja, så snart jag blivit godkänt av admin på deras forum, nu var jag lite snabb här...) Temat var blommigt och jag kom att tänka på dessa rosor gjorda av kaffefilter som jag gjorde till mitt bröllop för två år sen. 
Var riktigt kul att sätta igång med dem igen. 
Har försökt göra en tutorial till er men det är många steg.
 Lägger också upp en pdf så ni kan ladda ner mallarna till bladen. 




 Såhär ser en färdig ros ut.


Bild 1: Du behöver gröna stålstänger, grön floristtejp och mallarna (klippt ut på flingkartong).

Bild 2: Måla av på vita kaffefilter och klipp ut. för 1 ros behövs 1 st 1-4, 6 st 5-6, 6 st 7-8.
På 1-4 .r det massa streck, de ska vara nere i perforeringen på filtret. De med mer markerad kant ska vara mot de dubbelvikta.

Bild 3: Börja med att sätta floristtejp på stjälken. Stick sedan ner stjälken i 1.


Bild 4: Rulla ihop filtret och fäst med floristtejp. Ta alltid tejp en bit ner även när filtret är slut så den fästs ordentligt. Gör som 1 med tvåan också.

Bild 5: 3 viker jag ut och rullar från ena kanten till den andra. Samma med 4. Man kan flytta blanden lite så topparna kommer på "rätt" ställen. Man vill ha en fin omlott på bladen.

På 5-6 tar du tre stycken åt gången och tejpar fast. Gör detta två gånger. Samma sak med 7-8, två gånger.



Bild 6-7: När alla är fast bör de så ut ungefär så här. Det gör inget nu om de inte är exakt den form du vill ha. Den ska målas och sen när den torkar viker man ut bladen och gör den vidare.



Bild 8: Rosorna målas med vattenfärg. Jag blandade vatten med distress refiller. Valde Victorian velvet med lite lite vintage photo.

Bild 9: De gör inget att bladen blir tunga och hänger. Det gör det lättare för nästa steg. Då blandar man samma färg fast lite mörkare (jag tog mer vintage photo), sen drar man penseln lätt på kanten så den suger ut sig och får som en chalkad kant. Häng den sen upp och ner och låt torka över natten.

Bild 10: Nu är rosen torr. Tryck ner fingrarna och pressa ut bladen så blomman blir större. Ta sen en grillpinne och snurra till topparna.




 Bild 11: Valde att ta diamond stickles och piffa till kanterna på rosen. Gjorde susen.

Bild 12: En bukett gjord med tre rosor. Pärlnålarna tejpade jag fast på en grön pinne och stack ner där jag ville ha dem.



Blev riktigt nöjd med dessa. Hojta gärna till med en länk om ni testar att göra rosorna.


Pdf:en via dropbox : Mall rosor




8 kommentarer:

  1. Jättefina rosor och en bra beskrivnig.
    Gott nytt år!!!

    SvaraRadera
  2. Åh, dessa är så fina. Jag har bara sett dem med en fransk beskrivning förut, så det här var toppen! :)

    SvaraRadera
  3. Wow vilka tjusiga rosor

    GOTT NYTT ÅR

    SvaraRadera
  4. Oj så underbara roser tack för tipset.
    Kram Ulla

    SvaraRadera
  5. superfina ju, tack för tipset :)

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara rosor!! Ser ju ut som verkliga, tack för detta fina tips! Måste provas nån gång!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Tyvärr kan jag inte ladda ner filen ...datorn skyddas från det.
    Rosorna är så fina så jag vill gärna prova att göra.
    Kram Inga

    SvaraRadera